Cine e ZOE?

ZOE este micuța albastră de la Renault cu motorizare electrică, putere maximă de 65 kW, cutie de viteze automată și cu o masă proprie de 1428 kg. Stop! Până aici cu detaliile tehnice.  Eu am să v-o prezint pe ZOE așa cum am cunoscut-o eu weekend-ul acesta.

Tatălui meu, omul mereu plin de surprize, i-a fost oferită vineri pentru drive test ZOE, prin intermediul celor de la ALD Automotive România, compania lider în domeniul leasingului operațional full service și administrarea flotelor auto. Dar cum el are o fiică mai mult decât dornică de a conduce orice mașină a cărei cheie îi ajunge în mână, ZOE a ajuns să fie testată (în limitele accesibilului) de…? Da, de mine.

De cele mai multe ori, când citesc articole pe temă auto, la final rămân doar cu impresia că am aflat câteva informații, în mare parte, tehnice, și nu că aș fi cunoscut cu adevărat acea mașină. Și, în multe cazuri, la scurtă vreme, creierul meu trece acele informații într-un loc  al uitării. La ce mă refer când spun „cu adevărat”? Ei, bine, nu mă pricep excelent la: „mhm, are motor v8, e ok”, „oo, cuplul maxim e destul de mic” sau „frânele spate sunt TA-228”. Nuu… Eu vreau să aflu cum te simți când conduci acea mașină, cum se comportă mașina în anumite situații, cât de utilă este în traficul din București, de ce aș alege să-mi cumpăr o mașină electrică, și așa mai departe. Presupun că ați prins ideea.

Eh, tocmai acesta a fost obiectivul meu în momentul în care tata mi-a spus că pot să o conduc pe ZOE. Am decis că voi scrie despre ea și că v-o voi prezenta exact așa cum am cunoscut-o eu.

Prima întâlnire a mea cu ZOE a fost la evenimentul de lansare al Renault Kadjar. Încă de pe-atunci mi s-a părut că arată ca o mini-navă spațială. Și nu doar arată, căci atunci când o pornești și toate beculețele încep să clipocească, se aud tot felul de sunete demne de StarWars, chiar ajungi să crezi că ești pe scaunul din față al uneia. Sau când o accelerezi…atunci ai aceeași senzație ca cea din momentul decolării avionului. De fapt, acesta-i singurul zgomot pe care îl auzi când ești în mașină și ai radioul închis. În rest, liniște totală. Chiar discutam cu tata și-i spuneam că dacă toată lumea ar avea mașini electrice, atunci când am merge pe stradă ne-am putea auzi și gândurile, datorită liniștii oferite de ele, exceptând posibilele claxoane și înjurături sporadice de prin traficul bucureștean.

Că tot spuneam de senzația pe care  o ai atunci când calci pedala micuței ZOE, să vă spun și despre cât de fâșneață este. Se mișcă tare bine în traficul din București; nu-i o mașină mare, se strecoară ușor, fără zgomot și fără greutate, ai impresia că se conduce singură. Spun asta pentru că piciorul meu stâng era aproape adormit, doar dreptul având de lucru. La fel, mâna-mi dreaptă, obișnuită să schimbe vitezele, fugea la început către schimbător, reacție care după câteva minute de condus a dispărut, iar eu mi-am așezat relaxată ambele mâini pe volan.

Sentimentul pe care mi-l oferă mie mașinile automate nu este unul de satisfacție totală însă. Da, într-adevăr, o mașină automată te scapă de stres: nu mai stai să muți picioarele de pe-o pedală pe alta, nu-ți mai amorțește piciorul pe ambreiaj când stai în aglomerația din pasaj, nu mai e nevoie să schimbi mereu vitezele, nu te mai temi că o să-ți moară motorul, pleacă ușor din rampă etc, daaar…nu te mai poți numi șofer adevărat dacă ai condus numai mașini automate. Adevărata mea satisfacție este tocmai asta: să schimb vitezele, să mut picioarele, să simt că o conduc, nu să las mașina să se conducă singură. Da, sunt conștientă că mașinile automate și electrice sunt viitorul, dar…pentru mine, ar fi în regulă una electrică (deoarece protejează mediul), dar manuală, care să-mi ofere posibilitatea să simt adrenalina eliberată în corp.

Demarajul de care vorbeau cei de la Renault în prezentarea de pe site este într-adevăr prezent la ZOE. Nu te împinge atât de tare în scaun precum o face o Skoda Octavia Scout automată (am scris și despre ea la un moment dat – vă las aici un link dacă vreți să aruncați o privire), însă este suficient de rapidă și de promptă atunci când îi duci pedala până jos.

Cum arată mașina? Este ca un ștrumf. Tare drăguță. Așa am poreclit-o eu zilele acestea. Micuță, albastră (în cazul de față), rotunjoară. Liniile fine de pe laterale, caroseria hatchback, farurile misterioase, îi oferă cu adevărat dinamicitate, agilitate și un aer sport. Din punctul meu de vedere, este o mașină potrivită pentru traficul nostru: mică, simplă, inteligentă și încăpătoare.

Un alt avantaj al Renault ZOE este alimentarea foarte ușoară: doar iei cablul din portbagaj, îl conectezi la mașină, bagi în priză și gata. Cât te odihnești tu, își reîncarcă și ea bateriile. Acesta-i, de fapt, cel mai important avantaj – e o mașină eco, o mașină cu emisii CO2 = 0, o mașină care protejează mediul și care ne ajută să trăim într-o lume mai curată și mai sănătoasă.

Haioase sunt și reacțiile oamenilor care o privesc pe ZOE. Vă pot da și câteva exemple de sâmbătă când am scos-o la plimbare: o doamnă de pe trotuarul de la Tineretului (am reușit să-i citesc pe buze în timp ce ieșeam de pe o străduță) – „ooo, uite ce mașinuță drăguță!”, un tip la semafor, din mașina alăturată – „Hei! E super tare mașina. Poți să tragi puțin pe dreapta să mă uit câteva secunde la ea? Nu vezi prea multe în București.” (n-am tras pe dreapta, dar l-am lăsat în urmă, căci a uitat să plece de la semafor, fiind cu ochii la ZOE), un prieten de-al meu: „băi, eu îmi cumpăr una, e atât de silențioasă, și ușa din spate se deschide așa interesant”. Acestea sunt doar câteva dintre reacțiile oamenilor, lăsând deoparte privirile lungi aruncate către ZOE sau zâmbetele largi la zărirea ei.

Pentru mine, experiența trăită alături de ZOE a fost una foarte interesantă și plină de energie. Modul agil în care se strecoară printre mașinile de pe șosea, liniștea pe care o aduce cu ea și inițiativa pe care o promovează prin utilizarea motorizării electrice, m-au convins să spun că ZOE este o mașină pe care mi-aș dori să o conduc în fiecare zi. Este o mașină revoluționară, o mașină inteligentă, o mașină care îți satisface nevoia de inovație și naturalețe.

Facebook Comments

5 thoughts on “Cine e ZOE?

    • Ruxi says:

      Hehe, ce-i drept, așteptam să apară întrebarea aceasta și pe blog, căci pe Fb a apărut. Răspunsul este nu. 😀 Cerculețele erau deja acolo și le-am folosit doar ca să ofere un efect mai special fotografiilor. 😛

  1. Firma curatenie says:

    Buna, sunt un reprezentant de publicitate al unei firme de curatenie. Imi puteti lasa va rog niste date de contact? Sunt interesat sa aflu daca te ocupi si de text la cerere referitor la topicuri ca firme, amenajari locuinte, curatenie. Imi place felul tau de scriere si doresc o colaborare. Multumesc frumos.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *